Wyniki konkursu “ Obieżyświat”,

który odbył się dnia 30.03.3022 

O1 – 23 

O2- 29,5 

O3- 25 

O4- 18 

O5- 22 

O6- 15,5 

O7- 23,5 

O8- 16,5 

O9- 17 

O10- 17,5 

O11-18,5 

O12- 30 

O13- 17,5 

O14 - 21 

O15- 35,5 

O16 - 23 

O17- 23 

O18 – 17,5 

O19 – 21 


 

Kosmos

aKosmos od zawsze fascynował człowieka, ale historia lotów kosmicznych liczy sobie dopiero 60 lat. W tym czasie odbyło się około 300 lotów kosmicznych, wzięło w nich udział ponad 500 osób z 38 krajów. Czy wiecie, że Polska ma osobę, która była w przestrzeni kosmicznej? 44 lata temu poleciał tam Mirosław Hermaszewski. O tych ciekawych wydarzeniach uczniowie klasy 3c niedawno się właśnie dowiedzieli. Temat tak ich zaciekawił, że postanowili zbudować własne maszyny, będące prototypami łazików, satelitów i rakiet kosmicznych, które pojawią się w przyszłości. Sami zobaczcie.

 a  a  a

mgr Tomczak Justyna - wychowawca


 

Memoriał Urszuli Marciniak
 
sDnia 26.03.2022  Wydziale Matematyki i Informatyki UAM w Poznaniu odbyły się finały zawodów w rozwiązywaniu zagadek logicznych. Uczennica Natalia Kubinka z klasy 8a była jedną z finalistek tego wydarzenia. Razem z 47 innymi osobami z województwa wielkopolskiego walczyła w 3 rundach finałowych o wejście do ścisłego finału. Zadania były na naprawdę wysokim poziomie a tempo pracy bardzo szybkie. Natalii niestety nie udało się zakwalifikować do ścisłego finału, uzyskała 14 miejsce a 10 pierwszych miejsc kwalifikowało się do ostatniego etapu. Bardzo gratulujemy Natalii tak dużego sukcesu w etapie wojewódzkim zawodów ogólnopolskich i życzymy kolejnych sukcesów w dalszych edycjach konkursu. 

Dla zainteresowanych link do zadań konkursowych: 
Memoriał Urszuli Marciniak 2022 – Edukacja matematyczno-informatyczna (amu.edu.pl)

Natalia Kolan


 

Z wizytą w przedszkolu

aKasia, Olga oraz Maksym, uczniowie klasy 2a, odwiedzili przedszkolaków z grupy „Smerfy”, przygotowujących się do wielkiej przygody, jaką jest pójście do szkoły. Uczniowie przeczytali młodszym koleżankom i kolegom opowiadanie oraz wiersz o tematyce wiosennej. Opowiedzieli o swoich odczuciach związanych z byciem uczniem. Pokazali zawartość plecaka, który codziennie zabierają ze sobą. Szkołę przedstawili jako placówkę bardzo pomocną, w której wiele się uczą, nawiązują przyjaźnie oraz odkrywają swoje mocne strony. Przedszkolaki z zaciekawieniem słuchały opowieści, oglądały podręczniki, zeszyty i piórniki. Po krótkiej rozmowie sześciolatki wykonały zadanie z ćwiczeń pierwszoklasisty. Wszystkim poszło znakomicie. Dzięki temu wszelkie obawy, przed pójściem do szkoły, zostały rozwiane. „Smerfy” są przygotowane na to, aby po wakacjach ruszyć w kolejną ścieżkę edukacyjną. Nasi uczniowie natomiast na chwilę mogli oderwać się od bycia uczniem i przypomnieć sobie beztroski czas spędzony w przedszkolu. Dziękujemy pani Ani, wychowawcy grupy „Smerfów” za zaproszenie, a jako starsi koledzy służymy pomocą w nowych wyzwaniach związanych ze szkołą.

a  a  a

Magdalena Szwengler


 

Przedszkolaki w szkolnej bibliotece

aPo bardzo długiej przerwie spowodowanej COVID-19 do szkolnej biblioteki w odwiedziny przybyły przedszkolaki. Grupa 4-5 latków zasiadła w ławkach, aby wysłuchać baśni pt. „Księżniczka na ziarnku grochu”. Przedszkolaki z uwagą słuchały, a następnie odpowiadały na pytania związane z baśnią. Spotkanie upłynęło w bardzo miłej atmosferze. Niektóre dzieci były po raz pierwszy w bibliotece i zadawały mnóstwo pytań, na które starałam się odpowiedzieć.

Na koniec przedszkolaki wypożyczyły książki z bajkami i obiecały ponownie zawitać w progach biblioteki.

a  a

a  a

Agnieszka Białas


 

Klasowe wyjście na Bowling

aW dniu 17 marca 2022 roku klasa 3b wraz z wychowawczynią spędziła popołudnie na bowlingu. Skąd ten pomysł? Zacznijmy od początku... W grudniu został ogłoszony szkolny konkurs plastyczny dla klas I-III na „Klasowy plakat bożonarodzeniowy”. Klasa 3b zajęła 1 miejsce i w nagrodę otrzymaliśmy voucher do wykorzystania na bowlingu. Tutaj mieliśmy okazję przekonać się, że bowling to nie tylko zabawa, ale również sport i świetna forma aktywnego spędzania wolnego czasu. Wszyscy dzielnie starali się uporać z ciężkimi kulami. W międzyczasie zajadaliśmy się pysznymi frytkami. Godzina wspólnej zabawy minęła bardzo szybko. Bawiliśmy się doskonale, a sportowa rywalizacja dostarczyła nam wielu emocji!

 a  a  a

Sylwia Wojtkowiak


 

Informujemy, że wszystkie wnioski o przyjęcie ucznia

do Szkoły Podstawowej Nr 5

im. ks. Franciszka Olejniczaka w Gostyniu

na rok szkolny 2022/2023

zostały rozpatrzone pozytywnie.

Lista dzieci została wywieszona na korytarzu przy sekretariacie.

 

Rodziców uczniów, którzy zostali przyjęci spoza obwodu,

uprasza się o uzupełnienie dokumentacji w sekretariacie szkoły

do dnia 1 kwietnia 2022r.

(pisemne oświadczenie woli przyjęcia do szkoły podstawowej)

 


 

„Sprzątamy nasz świat”

aW drugim dniu kalendarzowej wiosny uczniowie naszej szkoły, klasy 4a i 5a wzięły udział w sprzątaniu lasu znajdującego tuż przy szkole. Do lasu chodzimy na lekcję przyrody, biologii oraz często przechodzimy prowadzącą przez niego ścieżką do domu po zakończonych lekcjach. Rodziny spacerują z dziećmi, które korzystają z placu zabaw. Miło i przyjemnie jest przebywać w bliskim kontakcie z przyrodą. Szczególnie wtedy, gdy wiosną trawa, rośliny, krzewy i drzewa zaczynają się zielenić, a ptaki pięknie śpiewać.

Chcemy, aby to piękno przyrody niczym nie było skalane, dlatego z pomocą firmy MONDI z Piasków oczyściliśmy nasz las, a zebrane śmieci posegregowaliśmy wkładając je do worków w odpowiednim kolorze. Zebraliśmy sporo plastikowych i szklanych butelek oraz trochę papierów. W sprzątaniu lasu pomagały nam nasze panie od przyrody i biologii oraz pracownicy firmy MONDI. Ta godzina lekcyjna była dobrze wykorzystanym czasem na efektywne działanie.

a  a  a

a  a  a

Alicja Jerszyńska

Jolanta Fajczyk


 

Wiosna budzi się do życia

a21 marca uczniowie naszej szkoły przywitali wiosnę. Podczas dużej przerwy rozbrzmiała kultowa piosenka zespołu Skaldowie „Wiosna”. Uczniowie i nauczyciele poczuli nadejście nowej pory roku także ze względu na słońce, które wprowadziło nas w pozytywną, pełną energii atmosferę. Ten dzień był okazją do poznania czy przypomnienia sobie Mitu o Demeter i Korze. Uczniowie klas 7a i 7d idealnie wczuli się w role i wyjaśnili, jak według mitologii greckiej doszło do powstania pór roku.

w   a

a

Sandra Idkowiak

Krzysztof Dudkiewicz


 

Piękny czas pomocy drugiemu w potrzebie!

 

aDziękujemy: uczniom, rodzicom, nauczycielom oraz pracownikom szkoły za ofiarowane dary dla potrzebujących z Ukrainy. Wszystko przekazaliśmy do Gminno-powiatowego magazynu zbiórki. Mamy świadomość tego, że to dopiero początek, który wypadł celująco. Liczymy na Waszą pomoc przy kolejnych tego typu akcjach.

 

a  a

Organizatorzy zbiórki


 

OD NAJSTARSZEGO DO NAJMŁODSZEGO

aZachęcamy wszystkich uczniów, zwłaszcza ósmoklasistów ogarniętych szałem przedegzaminacyjnych powtórek, do obejrzenia gazetki ściennej przy sali 39. To dekoracja promująca autorów naszych lektur i  przybliżająca ich sylwetki w prosty sposób. Zostali na niej ujęci pisarze i poeci w ujęciu chronologicznym: od Mikołaja Reja, poczynając, a kończąc na… Sami sprawdźcie! Przy każdej podobiźnie autora znajdziecie czas jego życia oraz hasło lub cytat związany z jego życiem i twórczością.

 

a

Magdalena Woźniakowska


 

CZY LEKTURĘ MOŻNA ZAWIESIĆ NA WIESZAKU? 

a,,Lektura na wieszaku” to tytuł  projektu edukacyjnego zrealizowanego na lekcjach języka polskiego w klasie 4b. Podczas jego realizacji uczniowie mieli okazję wykazać się niezwykłą kreatywnością. Wystarczył tekst lektury, wieszak na ubrania, kolorowe kartki, sznurek, pisaki, a nawet T-shirty  i… wyobraźnia. Tak wyposażeni czwartoklasiści przystąpili do pracy nad wizualną wersją książki „Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy. Zawieszali na wieszaku elementy nawiązujące do treści lektury, m.in. do świata przedstawionego, bohaterów, ich przygód, tworząc niezwykle barwne mobilne opracowania lektury. Ilu uczniów, tyle pomysłów! Efekty ich pracy można oglądać na wystawce w sali 39. A poniżej kilka zdjęć…

a  a  a 

Magdalena Woźniakowska


 

Zbiórka makulatury dla Zuzi
 
aAkcje dla Zuzi nie zwalniają, czas jest naszym największym wrogiem w tej sprawie. Ostatnia zakończona akcja, która miałam miejsce w naszej szkole na rzecz Zuzi to zbiórka makulatury. Rodzice oraz uczniowie po raz kolejny stanęli na wysokości zadania. W tak krótkim czasie uzbieraliśmy 1100 kg makulatury. Jesteście wielcy!  Dziękujemy za pomoc obsłudze szkoły za załadowanie makulatury i p. Małgorzacie Przewoźnej za podstawienie i odebranie kontenera. Książki zbierane na licytację w większość już znalazły nowych właścicieli, a pozostałe systematycznie są wystawiane na grupie sprzedażowej na Facebooku. Dochód z każdej sprzedanej książki również zasila konto Zuzi.
 
Zespół do spraw wolontariatu
Wyzwanie- programowanie!
 
aOd początku drugiego semestru grupy z informatyki w klasach 4 i 5 rozpoczęły realizację innowacji pedagogicznej "Podążając za XXI wiekiem. Nauka programowania z systemem dydaktycznych Lego Education". Innowacja będzie realizowana na lekcjach informatyki w klasach 4-6. Jest ona odpowiedzią na potrzeby bieżącego wieku, wynikające z szybko rozwijających się technologii, a także wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego, dotyczącym nauki podstaw programowania. Korzyści z programu są szerokie, ponieważ rozwijają one kluczowe umiejętności, niezbędne w szkole, takie jak: współpraca w grupie, kreatywność, samodzielność, pomysłowość, planowanie, autoprezentacja. Cały program podzielony jest na klika części i zakłada programowanie także z użyciem robotów Lego Spike, Ozobotów oraz Photon. Właśnie zakończył się pierwszy etap dotyczący programowania bez komputera. Na lekcjach uczniowie wykorzystywali autorską grę p. Natalii Kolan wprowadzającą do programowania "Zaprogramuj mnie!". Uczniowie mieli za zadanie tworzyć skrypty rozwiązujące dany problem, a następnie wydawać instrukcje swoim kolegą/ koleżanką, którzy wędrowali po specjalnie przygotowanej do tego planszy. Ważne jest to, by uczeń wykonywał tylko te instrukcje, które są zawarte w skrypcie. W ten sposób, uczniowie bardzo szybko mogli korygować popełnione błędy i łatwo wyobrażali sobie jakie powinno być rozwiązanie problemu. To etap nauka przez doświadczenie! Kolejny etap to programowanie Ozobotów, uczniowie już nie mogą się doczekać!
 a  a  a  a

Natalia Kolan


 

Fortuna kołem się toczy!
 
aCzy lekcje powtórzeniowe muszą być nudne? Oczywiście, że nie! Przekonali się o tym uczniowie klasy 7b, którzy podsumowując dział "Wyrażenia algebraiczne" mogli się świetnie bawić rozwiązując przy tym zadania. Pracując w parach losowali numer zadania na kole a następnie rozwiązywali je w zeszycie. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymywali 1p. Na końcu lekcji wymienili swoje punkty na nagrody, a było o co powalczyć! Najwytrwalsi w liczeniu mogli pochwalić się swoimi zdobyczami, takimi jak "zwolnienie z kartkówki" czy "skreślenie zadania na sprawdzianie" oraz "Dodatkowe plusy do aktywności". W ten sposób w przyjaznej atmosferze uczniowie kształtowali swoje umiejętności pracy w grupie a także doskonalili umiejętności przekształcania wyrażeń algebraicznych. 
a  a  a

Natalia Kolan


 

Mistrzostwa Powiatu w Warcabach klasycznych

Igrzyska Dzieci

a11 marca odbył się Finał Powiatu w Warcabach klasycznych dziewcząt i chłopców w kategorii wiekowej 2009 i młodsi. Troje naszych uczniów przystąpiło do rywalizacji. Julka Roszak stawiała pierwsze kroki w zawodach pozaszkolnych. Zajęła 5 miejsce i tym samym zakończyła rywalizację na tym etapie. Serdecznie gratulujemy postawy sportowej. 

W rywalizacji chłopców Szymon Ratajczak oraz Bartosz Cygiel walczyli o tytuł Mistrza powiatu. Po ostatecznym podliczeniu punktów Bartosz zwyciężył rywalizację a Szymon zajął 3 miejsce. Tym samym Bartosz Cygiel będzie reprezentował naszą szkołę oraz powiat gostyński podczas rywalizacji na etapie wojewódzkim. Serdeczne gratulacje dla obu zawodników za walkę w każdej partii. Teraz czekamy na termin kolejnego etapu rywalizacji.

a  a

a  a

Mikołaj Rogala


 

Mistrzostwa w Warcabach klasycznych

a8 marca w Dzień Kobiet rozegrane zostały Mistrzostwa SP5 w warcabach klasycznych w czterech kategoriach. Dwie kategorie względem płci oraz dwie według wieku. Do rywalizacji przystąpiło 13 uczestników. W kategorii dziewcząt rocznik 2007-2008 pojawiła się tylko jedna kandydatka i tym samym będzie miała możliwość reprezentowania SP5 w rozgrywkach powiatowych. Natalia Kubinka rozegrała kilka treningowych partii z pozostałymi uczestnikami, które wszystkie wygrała. Podobna sytuacja miała miejsce w kategorii dziewcząt w roczniku 2009 i młodsze. Julia Roszak z klasy pierwszej, stawiała pierwsze kroki w zawodach. Rozegrała kilka treningowych partii zdobywając dwa zwycięstwa. 

W kategorii wiekowej 2009 i młodsi chłopców stawiło się aż 11 zawodników. Po 5 rundach mogliśmy określić kolejność zawodników, która ostatecznie wyglądała tak jak poniżej:

1. Szymon Ratajczak 8pkt.

2. Bartosz Cygiel 8pkt.

3. Aleksander Jankowiak 7pkt.

4. Patryk Krupa 6pkt.

5. Stanisław Wojciechowski 5pkt.

6. Tymoteusz Mikołajczak 5pkt.

7. Ignacy Trąbała 4pkt.

8. Tomasz Wojciechowski 4pkt.

9. Adrian Kubiak 3pkt.

10 Kamil Topór 3pkt.

11 Antoni Sperling 2pkt.

Dwie pierwsze osoby w tej kategorii reprezentować będą na finale powiatowym. Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy za udział i rywalizację.

Rogala Mikołaj


 

Dzień kota

aDnia 17 lutego przypadał Dzień kota i z tej okazji w naszej szkole zorganizowaliśmy zbiórkę karmy dla podopiecznych schroniska w Dalabuszkach. Jak zwykle mogliśmy na Was liczyć. Udało się zebrać ponad 30 kilogramów suchej i 15 kilogramów mokrej karmy.

Bardzo dziękujemy za zaangażowanie w zbiórkę.

s

Agnieszka Białas

Jolanta Fajczyk


 

Wyprawki czytelnicze dla klas I

aNasza szkoła została  zaproszona do projektu przygotowanego przez Instytut Książki w ramach kampanii „Mała książka – wielki człowiek”. Jej celem jest rozwój czytelnictwa wśród dzieci w różnych grupach wiekowych. Kampania Instytutu Książki „Mała książka-wielki człowiek” realizowana jest od 2017 roku i obejmuje swoimi działaniami dzieci w trzech grupach wiekowych: niemowlęta, dzieci wieku przedszkolnego, a od 2020 roku pierwszoklasistów. Projektem objęci są również ich rodzice, dziadkowie i opiekunowie, aby podkreślić rolę oraz wartość czytania międzypokoleniowego. Obecny etap kampanii został przygotowany z myślą o dzieciach rozpoczynających edukację w szkole podstawowej i stawiających swoje pierwsze kroki w nauce czytania. Uczniowie klas pierwszych bardzo ucieszyli się z otrzymanych książek.

Życzę miłej lektury i zabawy z alfabetem.

a  a

Agnieszka Białas


 

a

 


 

„Bal karnawałowy”

aStyczeń to czas zabawy. Z racji ferii, drugie półrocze rozpoczęliśmy wypoczęci i chętni do nauki. Uczęszczając do szkoły, nie zapominamy oczywiście o nawiązywaniu relacji z rówieśnikami i dobrej zabawie, bo przecież nie samą nauką uczeń żyje. W tłusty czwartek dzieci, uczęszczające na zajęcia świetlicowe, wzięły udział w balu karnawałowym. Do szkoły przyszli przebrani. Przeważały kotki, stróże prawa i super bohaterowie. Zabawa była wyśmienita, a w przerwach między jednym tańcem a drugim objadaliśmy się pysznymi pączkami. W przygotowanie układów tanecznych dla najmłodszych przyłączyły się dziewczyny ze starszych klas. Znakomicie poprowadziły całą imprezę, za co bardzo dziękujemy.

a  a  z

a  a  a

a  a  a

a

 

wychowawcy świetlicy

Magdalena Szwengler

Marzena Michnowska


Dodatkowe informacje