Żywioł- woda i ziemia.

Podczas kwietniowych zajęć poruszyliśmy niezwykle ważny temat związany z wodą na naszej planecie. Jest to obszar, który wymaga dużej uwagi, dlatego zajęcia zostały urozmaicone doświadczeniami. Dzięki temu uczniowie byli w stanie zwrócić uwagę na najważniejsze aspekty. W pierwszej kolejności poruszyliśmy kwestię wody pitnej, a dokładnie jej procentowej ilości dostępnej na Ziemi, tym samym podkreślając istotę jej oszczędzania. Dalej sprawdzaliśmy czy woda potrafi się wspinać oraz obserwowaliśmy na czym polega obieg wody w przyrodzie wraz z procesem parowania i skraplania.

Dzieci doskonale wiedzą co jest potrzebne każdej roślinie do prawidłowego wzrostu. Wiedzę tą wzbogaciliśmy informacjami o właściwościach ziemi, prowadząc ciekawe doświadczenia. Dzięki temu uczniowie zaobserwowali, jaka jest badana gleba kwaśna, zasadowa czy obojętna - czyli jakie ma pH? Uświadomili sobie także, że rośliny lubią różne rodzaje gleby. Pomaga to im rosnąć zdrowo. Dobra gleba to zdrowe rośliny: Kiedy wiemy, jakie pH ma ziemia, możemy ją lepiej pielęgnować, żeby nasze rośliny rosły silne i piękne!

Na koniec wspólnie podsumowaliśmy doświadczenia i porozmawialiśmy na temat ekologii niezbędnej do utrzymania prawidłowego poziomu wód na świecie.

>>GALERIA<<

Weronika Janus


 

Świat roślin-obserwacje.

W oczekiwaniu na nadchodzącą wiosnę, uczniowie z klasy 2a podczas zajęć siali owies w doniczkach. Pogoda jak na koniec marca dopisała, więc zadanie wykonaliśmy na boisku szkolnym, korzystając z uroków przedwiośnia. Każdy miał do swojej dyspozycji doniczkę przyniesioną z domu, worek ziemi oraz nasiona. Po wykonanej pracy zanieśliśmy posiany owies na parapet do sali lekcyjnej. Podczas dwóch tygodni należycie go pielęgnowaliśmy i obserwowaliśmy proces wzrostu. Po osiągnięciu wyczekiwanych efektów, dzieci zabrały swoje plony do domów.

Dodatkowo do klasy wprowadziliśmy trochę wiosny, wsadzając do doniczek okresowe kwiaty takie jak: hiacynt, szafirki, narcyzy czy pierwiosnki. To pozwoliło usystematyzować i utrwalić wiedzę na temat pierwszych oznak wiosny.

>>GALERIA<<

Weronika Janus


 

ZIMA

Drugi cykl zajęć dotyczył kolejnej pory roku, w związku z którą podczas pokazu odpowiadaliśmy na pytania: Co się dzieje z wodą pod wpływem temperatury? Jak zrobić sztuczny śnieg?. Przeprowadzone doświadczenia pozwoliły na wyciągniecie odpowiednich wniosków. Uczniowie dowiedzieli się, że woda ma zdolność do zmiany stanu skupienia w zależności od temperatury. W cieplejszych warunkach, tak jak w czajniku, jest w stanie ciekłym. Kiedy jest bardzo gorąca, woda zamienia się w parę, czyli stan gazowy. A gdy wystawimy wodę na działanie niskiej temperatury - poniżej 0 stopni C - staje się ona lodem czyli przechodzi w stan stały.

Na dalszym etapie wybraliśmy się w podróż do krainy śniegu i stworzyliśmy własny, magiczny śnieg, którym można było się bawić, z tą różnicą, że on nie topił się pod wpływem wysokiej temperatury. Wspólnie obserwowaliśmy czy sztuczny śnieg przypomina konsystencją ten prawdziwy. Zapisywaliśmy podobieństwa i różnice w karcie eksperymentu.

>>GALERIA<<

Weronika Janus


 

„Twarz Pani Jesień”

q

W ramach projektu „Klasa w terenie” uczniowie z oddziałów 1-3, w listopadzie wzięli udział w konkursie plastycznym. Jego głównym założeniem było stworzenie w kreatywny sposób pracy plastycznej, w której należało wykorzystać samodzielnie zebrane dary jesieni. Wychowankowie klasy 2a zanim zajęli miejsce w ławkach, wybrali się na spacer do pobliskich Plantów, gdzie mogli obserwować zmieniającą się przyrodę i szukać „znaków szczególnych” jesieni. Przy okazji uczestniczyli w dostosowanych do miejsca grach i zabawach terenowych, co widać na załączonych do galerii zdjęciach.

Sam konkurs pod kątem organizacji został podzielony na dwa poziomy: klasy I i II oraz klasy III. Dzieci wykazały się sporą pomysłowością, a wybór miejsc finałowych nie należał do najłatwiejszych. Wystawę wyróżnionych prac można oglądać na piętrze szkoły.

Tymczasem na miarę XXI wieku zapraszam go wglądu w internetową fotogalerię.

>>>GALERIA<<<

Weronika Janus


 

„OBIERZ KURS NA EDUKACJĘ”…

za

… to nazwa innowacji, a zarazem zachęcające hasło do podejmowania działań związanych z poznawaniem tajników zmieniających się pór roku.

Uczniowie z klasy 2a we wrześniu i październiku zrealizowali część zadań dotyczących odkrywania właściwość aktualnej pory roku. Cykl zajęć rozpoczął się od filmu edukacyjnego, który został poparty doświadczeniami związanymi z obecnością i cechami powietrza i wiatru. Na tym etapie pojawiły się również gry planszowe o tematyce jesiennej, różnego rodzaju karty pracy, wyszukiwanki, wspólne prowadzenie kart obserwacji roślin i otaczającej nas przyrody. Każdy z uczniów dodatkowo prowadzi swój indeks naukowca, do którego zbiera pieczątki. Zapraszam do wglądu w fotogalerię.

>>>GALERIA<<<

Weronika Janus


 

Klasa w terenie – część I

s

Za nami już ponad dwa miesiące nauki, a więc czas na pierwsze sprawozdanie z działań podjętych w ramach wspomnianego projektu edukacyjnego.

W trakcie jego trwania uczniowie z klas edukacji wczesnoszkolnej zrealizowali między innymi takie zadania jak: spacer po okolicy połączony z poznawaniem form najbliższego otoczenia- elementy przemysłu, las, osiedle domków jednorodzinnych. W międzyczasie aktywnie poszukiwali znaków drogowych, które pojawiły się wcześniej na zajęciach, a w formie ćwiczeń ruchowych brali udział w różnorodny zabawach terenowych.

Korzystając z pięknej pogody dzieci tworzyły prace plastyczne na boisku szkolnym, które były związane z obserwacją chmur.

Ciekawym doświadczeniem okazało się zakładanie klasowego ogródka wraz z regularną pielęgnacją i obserwacją. Każdy miał możliwość pomocy przy sianiu trawy, sadzeniu cebulek tulipana, krokusa, niecierpków, przy przesadzaniu kwiatów kwitnących w porze wczesnojesiennej. Obserwacja była dosyć nietypowa ze względu na opóźniony okres wsadzania cebulek, które w normalnych warunkach sadzi się wiosną.

Oprócz powyższych działań uczniowie założyli zielnik z roślin z własnych ogródków, brali udział w obchodach „Dnia drzewa” połączonych z długim spacerem i zbiorem darów jesieni, a także udali się w ciekawe miejsce poza teren szkoły, związane z elementem ukulturalniania się poprzez sztukę.

A to wszystko w dużym skrócie, w celu dopełnienia sprawozdania, odsyłam do fotogalerii.

>>>>GALERIA<<<<

Weronika Janus


 

Dodatkowe informacje