„Mam swoje prawa” – Rada Rodziców dzieciom

iDnia 6 grudnia 2016r. odbyła się całodniowa impreza zainicjowana przez Radę Rodziców we współpracy z Dyrekcją i nauczycielami pt. „Mam swoje prawa”. Dzień rozpoczął się od wspólnego przygotowania przez uczniów, rodziców, nauczycieli koszulek z zapisanymi prawami dziecka - do informacji, do odpoczynku, do prywatności, do wyrażania swoich poglądów oraz do ochrony przed przemocą. Następnie uczniowie z rodzicami i wychowawcami udali się do hali gimnastycznej. Tam kolejno każda klasa wystawiła przygotowane wcześniej scenki w tematyce praw dziecka dla wszystkich członków społeczności szkolnej. W przedstawieniach brali udział uczniowie i ich rodzice. Dzieci podczas odgrywania scenek mieli założone wcześniej przygotowane koszulki. Klasy II przygotowali scenki w których promowali prawa do ochrony przed przemocą, klasy III – prawa do odpoczynku, klasy IV – prawa do prywatności, klasy V – prawa do wyrażania swoich poglądów, natomiast klasy VI – prawo do informacji. W sumie mieliśmy okazję obejrzeć 21 scenek. Na koniec wspólna zabawa i taniec podczas dyskoteki szkolnej! A dla każdego dziecka słodka niespodzianka z okazji obchodów Dni Praw Dziecka oraz Mikołajek od Rady Rodziców.

Dziękujemy Rodzicom za ten wspaniały dzień, pełen wrażeń i atrakcji. Ogromnie miło było patrzeć na uśmiechy goszczące na twarzach dzieci.

i  i  i

i i

i  i

Marta Wojtyniak


 

Piątoklasiści o prawach dziecka

Wszyscy mamy swoje prawa. Ci najmłodsi spośród nas również. Kiedyś jednak o tym nie pamiętano. Postanowiono więc stworzyć Konwencję Praw Dziecka, by chronić tych, którzy sami jeszcze nie mogli tego zrobić. W tym roku obchodzimy kolejną rocznicę powstania tego ważnego dokumentu. Aby jak najpełniej ją upamiętnić, uczniowie, ich rodzice oraz nauczyciele połączyli swe siły. Zdecydowali, że uroczyste obchody Dni Praw Dziecka odbędą się w naszej szkole dnia 6 grudnia 2016r. W tym dniu do szkoły przybyli reprezentanci rodziców i razem z uczniami przygotowali koszulki, które ozdobili promowanymi hasłami. Uczniowie klas V zajmowali się hasłem: „Mam prawo do własnego zdania”. Po ozdobieniu koszulek uczniowie udali się na salę gimnastyczną, gdzie wspólnie z rodzicami przedstawili przygotowaną wcześniej scenkę dotyczącą promowanego prawa dziecka. Piątoklasiści swoimi występami przypomnieli, że każdy ma prawo do własnego zdania; należy jednak pamiętać, że słowa mogą również ranić. W związku z tym należy zawsze pamiętać o kulturze języka. Po wspaniałych występach rozpoczęła się dyskoteka. Cała społeczność szkolna wspólnie i zgodnie bawiła się w zaprojektowanych przez siebie koszulkach przy muzyce. Na koniec był też czas na refleksję: pamiętajmy, że mamy prawa, ale również obowiązki!

Magdalena Woźniakowska


 

ZNAM SWOJE PRAWA

W październiku uczniowie klasy 6b i c wzięli udział w akcji organizowanej przez UMiG Gostyń. Jej celem było uświadomienie dzieciom, że każdy z nich ma swoje prawa, które powinny być przestrzegane nie tylko przez dorosłych, ale także przez ich rówieśników. Powyższa akcja skupiła się na pięciu prawach (prawo do informacji, odpoczynku, prywatności, wyrażania swoich poglądów oraz prawo do ochrony przed przemocą). Udział w tym przedsięwzięciu dał możliwość dogłębnego przeanalizowania zagadnień, takich jak: nieodpowiednie zachowanie uczniów względem siebie, agresja słowna ( obrażanie, przezywanie) oraz fizyczna, umyślne naruszanie prywatności (niszczenie rzeczy, uderzenie). Omówienie poszczególnych praw umożliwiło wskazanie uczniom na zachowania, które wpływają na brak poczucia bezpieczeństwa. Dzięki udziałowi w akcji każdy uczeń mógł wyrażać swoje opinie, marzenia, poglądy, poruszać tematy dla nich ważne. Uczniowie z zaangażowaniem podeszli do wypełniania powierzonych im zadań. Efektem ich pracy było stworzenie Drzewa Praw Dziecka, które wyeksponowane zostało na głównym korytarzu. Uczniowie na kolorowych, jesiennych liściach wypisali to, co jest dla nich istotne, a co obrazuje przedstawione i omówione z nimi prawa. Oprócz tego uczniowie klas 6 przygotowywali się do happeningu. W czasie lekcji do dyspozycji wychowawcy wykonywali plakaty, które obrazują przypisane im prawo dziecka. Każda grupa odpowiedzialnie podeszła do wykonywania powyższego działania. Zakończeniem powyższej akcji było przygotowanie, przy współudziale rodziców, koszulek z wypisanym prawem dziecka oraz krótkiego przedstawienia.

Beata Kopaszewska


 

Jestem kulturalny, bo… mam do tego prawo

kKultura obowiązuje wszystkich zawsze i wszędzie. Nie wszyscy jednak zdają sobie z tego sprawę. W czasie kiedy obchodzimy w szkole Dni Praw Dziecka, szczególnie powinno się o tym pamiętać. Każdy z nas dąży do tego, by traktowano go z szacunkiem i z dbałością o kulturę. Często jednak zapominamy, by być kulturalnymi w stosunku do innych. Warto sobie o tym przypomnieć i zachowywać się w taki sposób, w jaki chcielibyśmy, by traktowali nas inni, czyli dojrzale i odpowiedzialnie. Wiecie, jak to zrobić? Jeśli nie, zapraszam do sali nr 31. Znajdźcie w niej kulturalnego ucznia, który pokaże Wam, co cechuje dobrze wychowanego nastolatka. A może znajdziecie z nim wspólny język? Na to liczymy! Życzymy Wam, byście to Wy okazali się kulturalnymi młodymi ludźmi, którzy są wzorem postępowania dla swoich kolegów i koleżanek.


Magdalena Woźniakowska


 

WESOŁY AUTOBUS

aKażdego roku w dniu 20 listopada obchodzony jest  Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. Z tej okazji w poniedziałek 21.11. 2016r. do naszej szkoły zawitał „ WESOŁY AUTOBUS „Pani Joanna przedstawiła dzieciom 5 praw wybranych przez starszych kolegów. Na zajęciach w świetlicy każde dziecko robiło „ogon”, który później przyczepiali do latawców, które otrzymali od organizatorów. Przedstawiciele z gminy odtworzyli  utwór muzyczny o Prawach Dziecka do którego „świetliki” kołysali się w takt.  Na zakończenie wszyscy razem wykrzyczeli :

MÓWIMY STOP PRZEMOCY

MAM PRAWO DO INFORMACJI

MAM PRAWO DO PRYWATNOŚCI

MAM PRAWO DO WYRAŻANIA SWOICH POGLĄDÓW

MAM PRAWO DO ODPOCZYNKU.

a  a  a

                                                                                                                             Wychowawcy świetlicy.


 

Happening promujący prawa dziecka

hDnia 18 listopada uczniowie klas drugich i trzecich, z przygotowanymi chorągiewkami na których widniały prawa dziecka, wyruszyli w pochód ulicami Pożegowa. Na drodze napotykali zaskoczonych, zaszokowanych przechodniów, pytających „skąd te dzieci, co one robią?” Głównym celem tego przedsięwzięcia było uświadomienie dorosłym, że dzieci mają swoje prawa. Mamy nadzieję, że został on osiągnięty.

 

h  h  h

Marta Wojtyniak


 

Znam swoje prawa


W pierwszym półroczy nauczyciele pomogli nam w:

  • kształceniu umiejętności wyrażania uczuć i emocji,
  • tworzenie atmosfery przyjaźni i życzliwości,
  • rozwijanie umiejętności współpracy w zespole,
  • wzmacnianie poczucia siebie poprzez mówienie o sobie.

Przypomnieliśmy sobie jakie mamy prawa, zrozumieliśmy potrzebę tworzenia praw i norm. Dzięki temu potrafimy formułować podstawowe powinności moralne, wyrażać emocje i uczucia, nauczyliśmy się dostrzega potrzeby innych. Naszym zadaniem było przygotować gazetki ścienne i plakaty na następujące tematy:

  •   Prawo do zabawy
  •   Prawo do nauki
  •   Prawo do życia w rodzinie
  •   Prawo do życia bez przemocy
  •   Prawo do wyrażania swoich uczuć
  •   Prawo do ochrony

Wspólnie z rodzicami przygotowaliśmy scenkę na temat: prawo do informacji, z której powstał film. Teraz nie tylko my znamy swoje prawa, ale również nasi rodzice przypomnieli sobie, że dzieci nie ryby...
Nie wszyscy rodzice mogli uczestniczyć w zabawie, dlatego zobaczyli efekty naszej pracy podczas zebrania z rodzicami.

Klasa VI A
Wych. kl. E. Radomska


 

Debata na temat ochrony praw dziecka

dZ okazji Dni Praw Dziecka, 9 listopada odbyła się w naszej szkole debata, której tematami wiodącymi były: prawo do prywatności oraz prawo do życia bez przemocy. Rada Samorządu Uczniowskiego zaprosiła do uczestnictwa w wydarzeniu osoby reprezentujące różne instytucje działające na terenie gminy i powiatu gostyńskiego. Z ramienia Komendy Powiatowej Policji udział w dyskusji wzięli Pani Monika Curyk oraz Pan Jarosław Godniak. Gostyński Sąd reprezentował Sędzia Sądu Rejonowego Pan Marcin Nowak, Radę Rodziców Pani Joanna Kosmalska. Swoje stanowisko w dyskusjach mogli wyrazić także Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 w Gostyniu Pani Katarzyna Smektała, pedagog szkolny Pani Marta Wojtyniak oraz nauczycielki Pani Magdalena Gorwa – Miś oraz Pani Alicja Jerszyńska. Jako przeciwwagę dla ich głosów występowali nasi uczniowie, którzy żywo dyskutowali o prawie do prywatności, budowaniu zaufania w relacjach dziecko – rodzic. Moderatorem debaty był Pan Adam Bartkowiak. Rozpoczęła się ona od dyskusji na temat klapsa, obie strony dyskusji (uczniowie oraz goście) otrzymali pytanie – Czy dziecko może otrzymać klapsa? Czy jest to już przemoc? Następnie mowa była o tym czy rodzice mogą przeszukać nasz plecak, czy mogą przeszukiwać nasze rzeczy i pokój oraz czy mogą wchodzić do niego bez pytania? W tym momencie temat bardzo szybko przeniósł się na pytanie, czy uczniowie znają regulamin Facebooka oraz czy mają na nim konto. Powiązane z tym były kolejne pytania - czy spotkaliśmy się z hejtowaniem w Internecie? Czy mamy świadomość, że nie jesteśmy anonimowi, a to jest karalne?

d   d  d

Marta Wojtyniak


 

Moje szczęśliwe dzieciństwo


wW bibliotece szkolnej została otwarta galeria zdjęć pod hasłem "Moje szczęśliwe dzieciństwo". Dla odwiedzających może to być miła niespodzianka. Zdjęcia są przepiękne i ukazują wiele radości i szczęścia. Ekspozycja została przygotowana przez panie: Jolantę Małecką, Martę Wojtyniak, Barbarę Carvalho, Martę Kaczmarek, Alicję Jerszyńską oraz pana Szymona Tyrzyka. Wszystkie wystawione zdjęcia pochodzą z prywatnych kolekcji uczniów oraz nauczycieli. Ciekawą zabawą może być rozpoznawanie osób na zdjęciach jak się zmieniły od tamtej pory. W szczególności zdjęcia nauczycieli mogą ukazać, że kiedyś także byli dziećmi. Ciekawe czy są do rozpoznania? Zobaczcie sami. Zapraszamy!

w  w  w

Mikołaj Rogala


 

Liście marzeń

lJesienna aura zagościła już na dobre za oknami. Korony drzew straciły swoje kolorowe liście. W naszej szkole natomiast sytuacja jest zgoła odwrotna. Na gałęziach drzewach szczęścia zawisły kolorowe liście stworzone przez uczniów. Nie są to zwykłe papierowe listki. Każdy z nich skrywa marzenie jednego małego człowieka. Gdy będziemy przechodzić w pobliżu takiego drzewa, wystarczy się zatrzymać i zapoznać się z marzeniami uczniów. Są ciekawe, zabawne, wzruszające, a co najważniejsze wpisane na liściach własnoręcznie wykonanych. Niektóre marzenia są wypisane, inne napisane i udekorowane, jeszcze inne po prostu narysowane. Słodycz dla oka i duszy.

l  l  l

l  l  l

Mikołaj Rogala


 

Drzewa Szczęścia

pNa przełomie października i listopada w naszej szkole wyrosły dziwne drzewa. Wybrane klasy miały za zadanie stworzenia drzew, na których miały zawisnąć liście. Oczywiście ktoś pomyśli, przecież to normalne, że na drzewie znajdują się liście. Tym jednak razem każdy listek jest opisany marzeniem jednego z uczniów. Gdy ktoś znajdzie chwilę i zatrzyma się przed konkretnym drzewem może uzyskać uśmiech na twarzy. Nawet nie zdajemy sobie sprawy o czym dzieci potrafią marzyć, lub mażyć jak niekiedy jest to napisane. Dzieci to przede wszystkim dzieci i marzyć im można w dowolny sposób... tym razem Puszcza oczko.

 

p  r  p  w  w

Mikołaj Rogala


 

Pierwsi   zwiedzający wystawę

wJuż od 8:00 w bibliotece tłumy dzieci.  Uczniowie klas drugich pierwsi zwiedzili wystawę „Moje szczęśliwe dzieciństwo”. Dzieci wysłuchały  fragmentu książki Janusza Korczaka „Józki, Jaśki i Franki”, a następnie  wszyscy z ciekawością szukali swoich podobizn. 

 

 

w  w 

w  w

Jolanta Małecka


 

Mamy swoje prawa

dW październiku i listopadzie uczniowie poszczególnych klas 5 i 6 stworzyli plakaty ilustrujące różne prawa dzieci, natomiast klas 2 i 3 chorągiewki z zapisanymi prawami dziecka. Między innymi przedstawili prawo do odpoczynku czy prawo do prywatności i poszanowania tajemnic. Przygotowane przez uczniów prace pięknie przyozdabiają izby lekcyjne, ale przede wszystkim przypominają wszystkim, że dziecko to istota równa dorosłemu i należy ją szanować. Przygotowane plakaty i chorągiewki ponadto zostały wykorzystane podczas organizowanych przez Szkołę oraz Gminę happeningów promujących prawa dziecka.

d  d  d

Marta Wojtyniak


 

„Mam swoje prawa”

pRealizując zadania w ramach programu Dni Praw Dziecka opracowaliśmy gazetkę ścienną zawierającą opinie oraz głosy dzieci na temat ich praw. W zadanie zaangażowana została młodzież szkolna, która rozmawiała z dziećmi młodszymi oraz przedszkolakami. Zadanie nie byłoby możliwe do wykonania, gdyby nie Nasi kochani sąsiedzi – przedszkolaki z Przedszkola Miejskiego nr 4 w Gostyniu. 25.10.2016r. grupa przedszkolna „Rybki” pod opieką nauczyciela p. Agnieszki Karkos odwiedziła Naszą szkołę. Dzieci wzięły udział w warsztatach przygotowanych przez pedagoga Martę Wojtyniak, wychowawcę klasy 6 c Katarzynę Tyrzyk, wychowawcę klasy 6b Beatę Kopaszewską oraz uczniów klas pt. „Prawa Dziecka”. Dzieci bardzo chętnie rozmawiały o tematach dla nich ważnych, o problemach i marzeniach. Następnie dzieci przedszkolne współpracując z uczniami stworzyły prace o prawach dziecka, które zostały zawieszone na gazetce ściennej. Dziękujemy „Rybkom” za udział Uśmiech

p  p  p

p  p  p

Marta Wojtyniak


 

Dodatkowe informacje