W poszukiwaniu Mikołaja

 

aDnia 30.11 uczniowie klasy 2a, 2b, 2c, 3c wybrali się w nieznaną podróż. Pierwszy przystanek grupa podróżnych miała w Borówcu. Zapoznała się z atrakcyjną makietą znanych miejsc znajdujących się w Europie. Uczniowie mieli za zadanie odszukać postać Mikołaja, bałwanki i wampiry. Następnym przystankiem podróży był rozkopany rynek Poznania. Podziwialiśmy różnego rodzaju głębokości dziury, pokonywaliśmy kładki i wyboje. Oglądaliśmy różnego rodzaju sprzęty budowlane. O godz. 12:00 mieliśmy przyjemność podziwiać, jak poznańskie koziołki toczą bój- walka była wyrównana, zakończona remisem. Przedostatnim już punktem naszej wyprawy były warsztaty w Muzeum Rogala. Ciepło i przyjemnie ugościli naszą grupę Panowie, którzy zapoznali uczniów w sposób bardzo poznański z powstawaniem Marcinkowskiego Rogala. Po wyczerpujących warsztatach udaliśmy się autokarem do wyczekiwanego McDonalda, gdzie spędziliśmy najwięcej czasu w oczekiwaniu na Happy Meal'e. Zadowoleni i wyczerpani podróżą uczniowie wrócili cali i zdrowi do domu. 

a   a   a

 

Wychowawcy klas 2a, 2b, 2c, 3c



„Krótka lekcja chemii”

aUczniowie z klasy 1a od września biorą udział w ogólnopolskim projekcie „Dotknij, poczuj, zobacz”, którego celem jest „wzbudzenie w dzieciach pasji tworzenia, eksperymentowania i wielozmysłowego działania”. W każdym miesiącu w ramach zajęć edukacji wczesnoszkolnej uczniowie prowadzili minimum jeden eksperyment. W ten sposób w trakcie I półrocza nazbierała nam się satysfakcjonująca pula doświadczeń, takich jak: tęcza ze skittelsów, wyrabianie masy solnej i tworzenie z niej dowolnych wytworów wyobraźni, meduza w butelce z efektem podświetlania, samorosnący balon, tęcza z chusteczek i barwników oraz galaktyka zamknięta w słoiku. Podczas każdego procesu uczniowie uczyli się, nabywając elementarnych podstaw chemii. Dodatkowo współpracowali ze sobą, gdyż lekcje bazowały na pracy zespołowej, a także pilnowali porządku, bez którego praca w „laboratorium” nie może się odbywać. Reasumując: dzieci zadowolone, nauczyciel zmęczony… efekt osiągnięty.

Tradycyjnie zapraszam do obejrzenia fotorelacji.

>>RELACJA<<

 a

 

Weronika Janus


 

Matematyczny Kalendarz Adwentowy dla  klas 4-6
 
a
 
Drogi uczniu!
Odwiedzaj codziennie naszą stronę i wykonuj kolejne zadania. Zbieraj odpowiedzi,
a po Nowym Roku odbierz nagrodę! 
 
 
Życzymy udanej zabawy!
 
Nauczyciele matematyki

Od Manii do Marii…

aUczniowie z klasy 1a uczęszczający na zajęcia rozwijające uzdolnienia, w tym roku przystąpili do projektu międzynarodowego „Lekturki spod chmurki. Czytam z klasą”. Tegoroczna edycja wybrzmiewa pod hasłem „czytanie przez podróżowanie”. Uczestnicy dzięki odmiennym, a zarazem atrakcyjnym dla dzieci technikom pracy zdobędą wiedzę na temat różnych państw, ich tradycji, różnorodności i kultury. Oczywiście jak sama nazwa programu wskazuje priorytetem podjętych działań jest zachęcenie uczniów do czytania. W ramach realizacji I modułu zwiedzaliśmy Polskę i poznaliśmy sylwetkę polskiej, dwukrotnej noblistki Marii Skłodowskiej- Curie. Podczas zajęć wspólnie przeczytaliśmy książkę pt.: „Mania, dziewczynka inne niż wszystkie”. Odnosząc się do życia bohaterki założyliśmy swoje laboratorium, w którym regularnie prowadziliśmy eksperymenty, zapoznaliśmy się z budową i obsługą mikroskopu, poznawaliśmy tajniki procesu produkcyjnego kosmetyków. Zaprzyjaźniliśmy się z Kaszubami, poznając region, jego tradycje i język. Smakowaliśmy kuchni polskiej oraz zrobiliśmy sobie francuską ucztę z tamtejszą muzyką w tle. Udaliśmy się także w podróż do Francji, czyli drugiego kraju M. Skłodowskiej. Wszystkie działania w zakresie zdobywania wiedzy na temat wspomnianych państw opierały się na metodach aktywizujących i zróżnicowanych środkach przekazu.

Zapraszam do obejrzenia fotorelacji, gdzie zostały zaprezentowane formy realizowanych zajęć.

>>fotorelacja<<

Weronika Janus


 

Polsko - niemiecki projekt muzyczny za nami

20 listopada 2022 roku 20 uczniów ze Szkoły Podstawowej Nr 5 w Gostyniu wzięło udział w polsko - niemieckim projekcie muzycznym w Nordhausen. Tegoroczny koncert został zorganizowany pod nazwą „W jakim świecie chcielibyśmy żyć”.

Już na początku projektu dzieci z Polski i Niemiec zaprezentowały w artystycznej formie swoje spojrzenie na świat oraz odpowiedź na pytanie postawione w tytule projektu. W czasie wizyty w niemieckiej szkole, uczniowie z Gostynia zatańczyli polski taniec narodowy - poloneza, który na widzach wywarł ogromne wrażenie oraz wzięli udział w grze terenowej, poznając budynek szkoły. Projektowali także kolorowe chusty, którymi wymienili się, a następnie wykorzystali je podczas finałowego koncertu. Przygotowano także niespodziankę dla dzieci, w szkolnej kuchni czekała pizza, a na deser całą grupę poczęstowano „lodową wieżą”. Na finał uczestnicy, prowadzeni z pochodniami przez lokalną straż pożarną, udali się na wspólne pieczenie chleba przy ognisku.

Odbyło się także polsko – niemieckie spotkanie nauczycieli, podczas którego, Dyrektor miejscowej szkoły przedstawiła propozycję nawiązania możliwej współpracy.

Niespodzianką dla dzieci była możliwość odwiedzenia tradycyjnego bożonarodzeniowego jarmarku oraz wizyta na basenie.

Przez tydzień uczniowie pod opieką trenerów, przygotowywali się do finałowego występu. Codzienna praca i ogromne zaangażowanie polsko - niemieckich uczniów, przyniosło oczekiwany efekt, udało się nawet zatańczyć poloneza w międzynarodowej obsadzie. Sobotni koncert wypadł znakomicie, a rodzice w Polsce i w Niemczech mogli w nim uczestniczyć dzięki transmisji internetowej. Widzowie nagrodzili występ owacją na stojąco.

Po siedmiu dniach pobytu w Nordhausen, uczniowie zadowoleni i pełni wrażeń powrócili do Gostynia, jednak pozostały im miłe wspomnienia.

>>GALERIA<<

Izabela Nowak


 

POSZLIŚMY NA PRZEDSTAWIENIE

Dnia 25 listopada 2022 roku wszystkie klasy IV-VI wybrały się, pod opieką nauczycieli, na przedstawienie pt. "Nowele”.

Po przyjściu do GOK „Hutnik” zaciekawieni uczniowie zajęli swoje miejsca. Niektórzy mieli dodatkową atrakcję, bowiem usiedli na balkonie. Po chwili światła zgasły, a na scenę wszedł pierwszy aktor. Po chwili spektakl się rozwinął i po kolei opowiadał o smutnych zdarzeniach z życia Janka Muzykanta, przemianie pana Tomasza po uszczęśliwieniu niewidomej dziewczynki oraz przejściach kochającego i wspierającego się w trudnych chwilach małżeństwa. Scenografia była ciekawa, gdyż wykorzystywała grę świateł i metodę projekcji obrazu w celu ukazania poszczególnych miejsc pobytu bohaterów. Wszystkiemu towarzyszyła muzyka i śpiew aktorów, dzięki którym dokładniej przedstawiono przeżycia oraz losy przedstawianych postaci. Klimat podkreślały stroje aktorów. Tematyka spektaklu była poważna i przejmująca. Na pewno dawała wiele do myślenia

Magdalena Woźniakowska


 

„Krótka kronika z życia pierwszaków”

aUtraty schemat lekcji w szkole to: ławka, podręcznik, ćwiczenia, pani mówi-uczeń słucha… tak by można wymieniać i snuć na ten temat długie przemyślenia. A jednak wiele w tej kwestii się zmieniło i już same kierunki polityki oświatowej wymagają od szkół czegoś zdecydowanie więcej. Rolą wychowawcy w edukacji wczesnoszkolnej jest aktywizowanie uczniów, tym samym zachęcanie ich do samodzielnej pracy adekwatnej do potencjału grupy, a także do prowadzenia działań praktycznych. W związku z tym uczniowie z klasy 1a w ciągu pierwszego półrocza uczestniczyli w różnych formach zajęć, których celem było zainteresowanie i zaangażowanie dzieci w proces nauki, odbiegający od pasywnej postawy ucznia. Poniżej podaję przykłady alternatywnych metod, wykorzystywanych na lekcjach.

„Poznajemy się” – zajęcia z elementami treningu umiejętności społecznych, polegające na integrowaniu grupy poprzez zabawy i zadania w kręgu. Na początku towarzyszyły nam milusińskie stworki – klasowe Ciszaki. Z kolei umiejętności matematyczne najlepiej ćwiczyć z pomocami, dedykowanymi do określonej umiejętności. Uczniowie z 1a uwielbiają działać na konkretach, dzięki temu z drewnianych klocków tworzą niesamowite budowle przestrzenne. Plastyka to zabawa, a jak zabawa to sensoryczna, czyli stymulowanie dzieci przez zmysły, w tym dotyku, wzroku i zapachu. Przyroda to żywe poznawanie jej elementów oraz doświadczanie i eksperymentowanie- sianie pszenicy i pielęgnowanie jej w różnych warunkach pokazało dzieciom dzięki kilkunastodniowej obserwacji, czego roślina potrzebuje do procesu wzrostu. Jak muzyka to koncert w Szkole Muzycznej. No i oczywiście zajęcia w terenie, tym bardziej, że w okolicach szkoły pobliski las jest idealnym warsztatem do prowadzenia różnorodnych działań edukacyjnych. Oprócz lekcji biologii doskonaliliśmy orientację przestrzenną, integrowaliśmy się, w ramach zdrowej rywalizacji organizowaliśmy wyścigi oraz rozwijaliśmy kreatywność poprzez działania twórcze z wykorzystaniem darów lasu.

a  a

Pod linkiem znajduje się fotorelacja do powyższego opisu. Serdecznie zapraszam do wglądu.

>>prezentacja<<

Weronika Janus


 

Udział w spektaklu pt. „Balladyna”

Dnia 25 listopada 2022 roku klasy VIII miały okazję uczestniczyć w przedstawieniu teatralnym opartym na utworze Juliusza Słowackiego pt. „Balladyna”, zorganizowanym w GOK „Hutnik”. Dużym zaskoczeniem dla uczniów było pojawienie się, na samym początku spektaklu, postaci samego autora dramatu. Następnie, w atmosferze grozy i tajemniczości, przemówił Popiel IV. Po tym krótkim wstępie rozpoczęła się właściwa akcja. Występ został wzbogacony projekcją Skierki i Chochlika – postaci fantastycznych, podwładnych Goplany. Gra świateł oraz muzyka doskonale oddawały baśniowy i mroczny nastrój utworu. Dla uczniów była to doskonała okazja do przypomnienia i utrwalenia treści utworu, którego znajomość przyda mi na egzaminie ósmoklasisty.

 

Jagoda Sarbinowska


 

Wybory do Młodzieżowej Rady Miejskiej


W dniu 23 listopada w naszej szkole odbyły się wybory do Młodzieżowej Rady Miejskiej. Spośród 5 kandydatów wybrani zostali: Bartosz Tomczak (kl.8a), Zuzanna Zielińska (kl. 8b), Michalina Michnowska ( kl. 8d).  Gratulujemy i życzymy wielu sukcesów w pełnieniu tak odpowiedzialnego zadania w naszym mieście. 

a  a  a  a

Agnieszka Białas


 

Spotkanie z autorem

aCzy wiecie, kim jest Kazik? Albo może kim jest Wojtek lub Aleksander Doba? Otóż uczniowie klasy 1c, 23 listopada poznali tych bohaterów na spotkaniu w sali GOK Hutnik. Mieli okazję zobaczyć, posłuchać i porozmawiać z pisarzem książek dla dzieci i młodzieży – panem Łukaszem Wierzbickim, który w zabawny i bardzo ciekawy sposób opowiadał o swoich literackich postaciach. Nie są one zmyślone. Pan Wierzbicki opisuje w książkach historie prawdziwych ludzi. Kazik to pierwszy na świecie człowiek - Polak, który objechał Afrykę na …. rowerze! A Wojtek to prawdziwy.... niedźwiedź, który towarzyszył żołnierzom 22 kompani zaopatrywania artylerii Drugiego Korpusu wojsk gen. Władysława Andersa. Brał udział w walkach pod Monte Cassino. Z kolei Olek Doba to pierwszy człowiek – Polak, który opłynął wszystkie oceany świata na... kajaku! Prawda, że niesamowite postacie?! Samo spotkanie z pisarzem również takie było. Autor wcielał się w swoich bohaterów, zakładał różne czapki, używał pluszowych zabawek, uderzał w gong, pryskał wodą, podrzucał ryby i rekiny - na szczęście pluszowe. Uczniowie zadawali pytania i dyskutowali z pisarzem, a na koniec otrzymali ulotki z autografem pana Łukasza i zrobili sobie z nim wspólne zdjęcie. 

 

wychowawca mgr Justyna Tomczak



Dzień tolerancji – inny nie znaczy gorszy 

Dnia 28 października w naszej szkole obchodziliśmy Dzień Tolerancji – inny nie znaczy gorszy. Zadanie realizowane we współpracy z UM w Gostyniu w ramach programu Razem możemy więcej - zamknij drzwi przed depresją - edycja II finansowanego w ramach programu z zakresu pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi pod nazwą "Od zależności ku samodzielności - edycja 2022" Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. 

Zapraszamy do obejrzenia prezentacji z opisem przeprowadzonych działań.

>>Prezentacja<<

Marta Wojtyniak


 

Mistrzostwa Rejonu Leszczyńskiego w drużynowym badmintonie dziewcząt

w kategorii Igrzysk Młodzieży Szkolnej

a18 listopada 2022r. w SP nr 2 w Wolsztynie odbył się Finał Rejonu Leszczyńskiego w drużynowym badmintonie dziewcząt. Do rywalizacji stanęło 9 zespołów : SP Brenno, SP Dąbcze, SP Borek, SP Rawicz, SP Świętno, SP 9 Leszno, SP 12 Leszno, SP 2 Wolsztyn oraz SP 5 Gostyń. Nasze dziewczęta wygrały wszystkie swoje mecze i tym samym zdobyły Mistrzostwo Rejonu Leszczyńskiego pozwalające na rywalizację w finale wojewódzkim. Gratulujemy !

Szczególne podziękowania za wsparcie finansowe należą się: NovaVet Gabinet Weterynaryjny dla psów i kotów, Nal-Med Fizjoterapia Paweł Nalazek oraz anonimowemu darczyńcy, dzięki którym uczennice mogły wziąć udział w zawodach rejonowych i godnie reprezentować naszą szkołę.

 

Skład naszej reprezentacji: Kaja Chudzińska, Olga Radczyk, Michalina Michnowska.

a

a

 

 

 

a

Agnieszka Zaremba-Gaszek


 

OZE - energia wody, wiatru i powietrza

aW ramach projektu „Europejska Inicjatywa Klimatyczna (EUKI) - Budowanie zdolności w zakresie współpracy transgranicznej w zakresie efektywności energetycznej” Stowarzyszenie Mercury z Krobi przeprowadziło zajęcia warsztatowe dla uczniów klasy IVc. Uczniowie mieli możliwość samodzielnego konstruowania urządzeń, które wytwarzały energię. Wszyscy z zaangażowaniem i wielką radością tworzyli koła młynów wodnych, wiatraki i inne urządzenia pokazujące jak ludzie mogą wykorzystywać odnawialne źródła energii.

 

a

a  a

Alicja Jerszyńska


 

Europejska Inicjatywa Klimatyczna - EUKI w Naszej Szkole

a

W ramach projektu „Europejska Inicjatywa Klimatyczna (EUKI) - Budowanie zdolności w zakresie współpracy transgranicznej w zakresie efektywności energetycznej” zostały przeprowadzone wykłady dla uczniów klas 3b, 2c, 3c, 5c, 5b, 2a, 2b, 4c, 6b, 8a, 8b, 8c, 8d, 8e, 8f, 8g na temat śladu węglowego. Podsumowanie odbywało się w młodszych klasach w formie quizów a w klasach ósmych w formie ćwiczeń w obliczaniu śladu węglowego przy pomocy aplikacji - kalkulator śladu węglowego- BNP Paribas.

14 listopada br. odbył się konkurs dla uczniów z klas ósmych pt. „Zredukuj swój ślad węglowy”. Uczniowie odpowiadali na pytania z ekologii oraz rozwiązywali zadania matematyczne dotyczące zachowań zmniejszających ślad węglowy. Jedno z zadań dotyczyło lamp zamontowanych w naszej szkole (TORA LED MOOD), które zostały przekazane nam w ramach projektu EUKI.

19 listopada br. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w Dniach Energii w Hutniku. Prezentowali zagadnienia związane ze śladem węglowym, obliczali ochotnikom ich indywidualny ślad węglowy oraz podpowiadali co można zrobić aby go zmniejszyć.

a  a

a  a

a  a

Alicja Jerszyńska


 

KOLOROWO, CZYLI ZDROWO!

aTakim hasłem przez cały listopadowy tydzień żyły pierwszaki z oddziałów A,B i C. Przy okazji omawiania tematów związanych ze zdrowym odżywaniem, każdy z uczniów miał okazję do zaprezentowania w klasie swoich umiejętności kucharskich. Tak, więc w miniony wtorek na korytarzu pachniało surówką jabłkowo-marchewkową, którą dzielnie i zamaszyście tarły dzieci z 1B i 1C. Do „wachlarza” zapachów dołączyły uśmiechnięte kanapki z dużą porcją warzyw, zrobione przez klasowych „ananasków” z 1A. Po teoretycznej części zajęć i smacznej praktyce, każdy z pierwszaków teraz wie jak ważne jest zdrowie na talerzu!

 a

>>GALERIA ZDJĘĆ<< 

Weronika Janus

Justyna Tomczak

Sylwia Wojtkowiak


 

Kraje azjatyckie – Indie i region Bliskiego Wschodu

aSamosy, balti, mango lasi, chałka, kebab, kurczak tikka masala, chikki – batony orzechowe to dania, które uczniowie klas 8 przygotowali w ramach projektu o krajach azjatyckich. Tym razem przenieśliśmy się do Indii i na Bliski Wschód, do krajów kulturowo bardzo różnych, ale bardzo interesujących. Różnorodność smaków i potraw tych regionów wynika z dużej ilości przypraw, które stosowane są w tych kuchniach w dużych ilościach. Poznaliśmy religię hindusów i wyznawców islamu, które w tych regionach są dominujące, a także gospodarkę tych krajów opierającą się na bazie surowców mineralnych, ale również o ogromnym potencjale intelektualnym.

a  a  s

>>GALERIA<<

Justyna Jakubowska


 

Kraje azjatyckie – Chiny i Japonia

aUczniowie klas 8 na lekcjach geografii mieli okazję poznać Japonię i Chiny. Te orientalne kraje były tematem prezentacji. Poznaliśmy je nie tylko w teorii, ale też w praktyce, a osoby zaangażowane w ten projekt przeniosły nas na chwilę na daleki wschód. Mieliśmy okazję do degustacji potraw przygotowanych przez uczniów,  zobaczenia tradycyjnych strojów i poznania ciekawostek związanych z tradycją tych państw. Jedna z uczennic nagrała również spotkanie ze swoją krewną z Japonii, a w jednej z klas wszyscy mieli okazję spróbować jeść pałeczkami.  Niektórzy z nas pierwszy raz mieli okazję posmakować „dalekiej Azji” i dań takich jak: sushi, sajgonki, ciasteczka z wróżbą, zupy chińskiej, mochi, pierożków gyoza oraz potraw z ryżu, który jest podstawowym produktem żywieniowym tego regionu oraz herbaty chińskiej. Było to dla wszystkich ciekawe i niezapomniane doświadczenie.

 a  a  a

>>GALERIA<<

Justyna Jakubowska


 

 

Szkoła do hymnu

aW dniu 10 listopada w sali gimnastycznej naszej szkoły odbyła się uroczystość z okazji 104 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Przystąpiliśmy też do ogólnopolskiej akcji ,,Szkoła do hymnu” i o godzinie 11: 11 uczniowie i pracownicy uroczyście odśpiewali Mazurka Dąbrowskiego. Następnie  zebrani wysłuchali krótkiego apelu, podczas którego uczniowie klasy V C przypomnieli o trudnych losach naszej ojczyzny. Zwrócili uwagę na wartość, jaką jest wolność, przypomnieli także o szacunku do symboli narodowych. Apel miał charakter patriotyczny, dlatego uczniowie przyszli ubrani w barwy narodowe: starsi w białe koszulki, młodsi w czerwone.

 a  a  a
Magdalena Gorwa-Miś
wychowawca klasy V C

Fabryka robotów

 

a3 listopada w naszej klasie było duże zamieszanie. Wszystko z powodu robotów, które konstruowali uczniowie 1c. Już od rana dzieci nie mogły doczekać się chwili, gdy połączą się w grupy lub pary i zaczną budowę. W ruch poszły pudełka, rolki, folia, wyciory, kubki jednorazowe, wytłaczanki, nakrętki. Dzieci pięknie ze sobą współpracowały, rozdzielały między siebie zadania, wspólnie szukały rozwiązań dotyczących sposobu mocowania elementów. Efekty przerosły moje oczekiwania. Nie sądziłam, że moi wychowankowie tak świetnie poradzą sobie z tą trudną techniką. Roboty stoją na szkolnym korytarzu, ale dzieci chcą je jak najszybciej zabrać do domów. Kto zatem jest ich ciekaw, zapraszam do wystawy.

 

a  aa  a

wychowawca mgr Justyna Tomczak


 

Hotele dla owadów pożytecznych

aNasza szkoła odpowiedziała na projekt EKO MONDI 2022 ROZPOCZNIJ GRĘ i chętni uczniowie wykonali 52 domki dla owadów pożytecznych, aby mogły przetrwać okres jesieni i zimy. Dzięki takim hotelom owady pożyteczne funkcjonują w naszym ekosystemie ograniczając ingerencję człowieka. W projektowanie oraz wykonanie domków zaangażowani byli uczniowie, ich rodzeństwo, rodzice, a także dziadkowie.

Wszystkim gratulujemy pomysłowości oraz ogromnego zaangażowania w działania ekologiczne.

 a  a  a

Jolanta Fajczyk,

Agnieszka Białas

Monika Karwatka


 

Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek

aW dniu 4 listopada w naszej szkole obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek. W tym dniu zainteresowani uczniowie wszystkich klas przebrali się za dowolną postać z wybranej przez siebie bajki. Bohaterów różnych bajek spotkać i podziwiać można było na zajęciach lekcyjnych, korytarzach, w bibliotece oraz świetlicy. Wśród postaci bajkowych pojawili się: Kot w butach, Czerwony Kapturek, Vaiana, Myszka Miki, Kopciuszek, Spider-Man, Batman, Księżniczki, Smerfy, Pokemony i in. Warto pamiętać, że bajki są nie tylko rozrywką, ale niosą ze sobą również głębokie przesłanie.

To był wspaniały i wyjątkowy dzień pełen uśmiechu oraz radości, który został uwieczniony na zdjęciach wykonanych przez przedstawicielki Samorządu Uczniowskiego.

a  a

a

Zapraszamy do obejrzenia >>GALERII<< zdjęć!!!

Marzena Michnowska


 

Dodatkowe informacje